loading...

Gostar

Gostar

بازدید : 676
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

امروزه ورزش يكي از اموري است كه به عناوين مختلف در جهان مطرح شده و گروه زيادي به اشكال گوناگون با آن سرو كار دارند .

برخي از مردم، ورزشكار حرفه اي اند و گروهي ورزشكار آماتور . گروهي طرفدار و علاقه مند به ورزش و ديدن برنامه ها، مسابقات و نمايش هاي ورزشي بوده، وعده اي نيز از راه ورزش امور زندگي خويش را مي گذرانند.
وزارتخانه ها و ادارات ورزشي فراواني تاسيس شده و مخارج زيادي صرف ورزش ، ساختن استاديوم ها، مجتمع ها و باشگاه هاي ورزشي و نيز تهيه وسائل و لباس هاي ورزشي و يا تماشاي مسابقات ورزشي مي شود. بخش هاي قابل توجهي از برنامه هاي تلويزيون ، راديو، مجلات و ساير رسانه هاي گروهي، به ورزشي و اخبار ورزشي اختصاص دارد و خلاصه ورزش يكي از اموري است كه در جهان به صورت جدّي مطرح بوده و از جهات مختلف داراي اهميت مي باشد
فعاليت بدني ، آمادگي جسماني ، تندرستي و طول عمر
نقش و اهميت فعاليت‌هاي بدني ديرزماني است كه در ميان افراد كم تحرك شناخته شده است. اين مسئله باعث شد تا افراد جامعه تمايل پيدا كنند نسبت به تأثيرات مختلف فعاليت‌هاي بدني حساس شوند و تلاش نمايند تا دانش و اطلاعات خود را توسعه بخشند. در اين مورد، رابطة بين ورزش، آمادگي جسماني و بهداشت (تندرستي) با تضادهاي آن در شكل زير به خوبي ترسيم شده است.
طول عمر زياد = تندرست = ورزيده = فعال
طول عمر كوتاه = بيمار = غير ورزيده = بي‌تحرك
بدون ترديد آرزوي هر فردي بهبود كيفيت و طول عمر زندگي‌اش مي‌باشد. با اين همه، نكاتي كه باعث پيشبرد موضوع مورد بحث ما مي‌شود همچنان ناشناخته باقي مانده است. حتي تعاريف ابتدايي مربوط به ورزش (تمرين)، آمادگي جسماني و تندرستي نيز همواره مورد بحث و مجادله است.
بعضي، فعاليت بدني يا تمرين را تحرك بدن همراه با انقباض عضلاني و مصرف انرژي تعريف مي‌كنند. بنابراين از آمادگي جسماني نيز به عنوان يك سري از شاخص‌هاي تعيين‌كنندة ظرفيت در اجراي فعاليت‌هاي بدني نام مي‌برند. تندرستي هم بود يا نبود بيماري نيست، بلكه تندرستي شاخصي است كه تمامي مراحل مختلف حيات جسماني از آغاز تا پايان زندگي را در بر مي‌گيرد.
ورزش ، علمي است كه در آن به مسائل علمي و تخصصي ورزش پرداخته مي شود و هدف از اين علم آن است كه علاقه مندان به ورزش از اين طريق پي به كليه مسائل مربوط به علوم ورزش برده و آن را بكار بندند تا كمتر دچار آُسيب شده و همچنين از طريق علم ورزش مهارت خود را در هر رشته ورزشي افزايش دهند
ورزش كمك مي كند تا:
1- كه بهتر و راحت تر بخوابيد.
اگرچه ممكن است از نظر شما مسئله اي بديهي بيايد، اما تحقيقات مربوط به ورزش كردن با راحت خوابيدن به تازگي انجام شده است. اين تحقيقات نشان داده است كه به طور ميانگين 20 الي 30 دقيقه ورزش براي سه تا چهار روز در هفته كمك مي كند كه خواب راحت تري داشته باشيد. هر چند، بهتر است كه روز ها يا بعد از ظهرها ورزش كنيد نه شب ها قبل از خواب چون در اينصورت خيلي پرانرژي خواهيد شد و به سادگي خوابتان نخواهد برد.
ورزش كردن كمك مي كند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابيد و ساعت خوابتان را هم بيشتر خواهد كرد. همچنين كيفيت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب مي شود كه خواب عميق تري داشته باشيد.
2- باعث مي شود ديرتر پير شويد و از مرگ نابهنگام هم جلوگيري مي كند.
هر چه سنتان بالاتر مي رود، ورزش منظم مي تواند شما را از نظر بدني متناسب و سالم نگاه دارد. همچنين وضعيت پوست و ماهيچه هاي شما را هم بهتر خواهد كرد، قابليت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسياري بيماري هاي مربوط به پيري از قبيل پوكي استخوان و بيماري هاي قلبي جلوگيري خواهد كرد.
3- مفصل ها، استخوان ها و ماهيچه هاي شما را سالم تر نگاه خواهد داشت.
هر چه سنتان بالاتر مي رود، تراكم استخوان هايتان و انعطاف پذيري مفصل هايتان كمتر خواهد شد. ورزش كردن به طور منظم يكي از بهترين راه ها براي كم كردن مشكلات مربوط به ماهيچه ها، مفصل ها و استخوان ها است. يك برنامه ورزشي منظم به شما كمك مي كند كه قوا و انعطاف پذيري خود را حفظ كنيد.
4- سيستم دفاعي بدنتان را تقويت خواهد كرد.
تحقيقات مختلفي نشان داده است كه ورزش قدرت سيستم دفاعي بدن را بالا مي برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش مي تواند به عنوان يك محرك طبيعي براي سلول هاي دفاعي به حساب آيد. در افراد سالخورده عملكرد سيستم دفاعي خود به خود ضعيف مي شود كه مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي مسري و واگيردار را افزايش دهد. اما تمرينات ورزشي منظم و متعادل مثل پياده روي و دوچرخه سواري مي تواند به طور تقريبي اين ضعف سيستم دفاعي را در بدن كاهش دهد.
5- حافظه را قوي تر خواهد كرد.
پياده روي سه روز در هفته به مدت 45 دقيقه براي بالا بردن زيركي و هوش شما كافي است تحقيقات بسياري نشان داده است كه افرادي كه روي قاعده اي منظم ورزش مي كنند و قدرت تمركز بهتري دارند. ورزش هاي هوازي قسمت هاي جلويي و جداره هاي بالايي مغز كه به تمركز مرتبط است را تحريك مي كند.
6- اعتماد به نفس را بالا مي برد.
اين سوال ساده را از خود بپرسيد: در كدام لحظه احساس بهتري دارم؟ وقتي روي مبل لم داده ام و مشغول خوردن يك پاكت چيپس هستم يا بعد از انجام يك تمرين ورزشي عالي از باشگاه برگشته ام؟ اگر مدتي است كه بد هيكل شده ايد، تمرينات ورزشي را شروع كنيد، بنيه، ماهيچه ها و قدرت بدنيتان را افزايش خواهيد داد و از نظر روحي حال بهتري خواهيد داشت. اين خود به خود باعث مي شود كه تصوير بهتري از خود داشته باشيد و اعتماد به نفستان بالا رود.
7- انرژي و تحمل شما را بالا مي برد.
تا به حال چند بار از باشگاه در رفته ايد فقط چون خسته شده و ديگر تحمل ادامه تمرينات را نداشته ايد؟ اما آيا زماني كه تنبلي را كنار گذاشته و به تمرينات ادامه داده ايد احساس بهتري نداشته ايد و پرانرژي تر نشده ايد؟ افرادي كه به طور مداوم ورزش مي كنند، انرژي، قدرت بدني و تحمل بيشتري دارند. مدت كمي بعد از آغاز تمرينات اين انرژي بيشتر را در خود كاملاً حس خواهيد كرد.
8- فشارهاي عصبي، افسردگي و اضطراب را كاهش مي دهد.
ورزش باعث مي شود كه اضطراب و استرس شما به پائين ترين حد خود برسد. در اين حالت بدن شما بعد از يك يا دو ساعت بعد از اتمام تمريناتتان اندورفين بيشتري توليد خواهد كرد كه اعصاب شما را تسكين داده و آسودگي خيالتان را افزايش خواهد داد. فايده ديگر فعاليت بدني اين است كه شما را به داشتن رژيم غذايي مناسب تشويق مي كند و تغذيه مناسب هم استرس را كاهش مي دهد. حتي بعضي تحقيقات نشان داده است كه از ورزش مي توانيم به عنوان درماني براي افسردگي نيز استفاده كنيم.
9- احتمال ابتلا به بسياري از بيماري ها را كاهش مي دهد.
بهترين نتيجه اي كه از تمرينات ورزشي گرفته مي شود اين است كه احتمال ابتلاي شما را به بسياري از بيماري هاي جدي و كشنده مثل بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، پوكي استخوان، ديابت، چاقي، كلسترول بالا، سرطان سينه ، ايست و حملات قلبي و ورم مفاصل كاهش مي دهد.
پس ورزش كنيد!
ورزش مصدوميت و لذت
براي ورزش نكردن، بهانه هاي زيادي وجود دارد. و متاسفانه، اين بهانه ها معمولاً بر انگيزه ي شما براي باشگاه رفتن، كوه نوردي و دوچرخه سواري غلبه مي كند. اما خوب است كه موقع اين بهانه تراشي ها، كمي هم به فوايد فعاليت و ورزش فكر كنيد. اميدوارم اين مطالب بتواند با بهانه هاي شما مقابله كند.
ارتقاء ويژگي هاي ورزشكاري
بدنسازي و ورزش باعث مي شود عضلات شما هماهنگي بيشتري پيدا كنند، و قدرت، انعطاف پذيري و استقامت بدنتان افزايش يابد. از آنجا كه اين ويژگي ها عملكردهاي ورزشي شما را بهبود خواهند بخشيد، بروز مصدوميت هاي ورزشي را هم كمتر خواهد كرد: عضلات سخت تر و نيرومندتر كمتر دچار گرفتگي و كشيدگي مي شود.
اصلاح وضعيت قرار گيري بدن حين ورزش
قرارگرفتن نادرست و ضعيف حين ورزش مي تواند يكي از مهمترين علل بروز مصدوميت هاي ورزشي باشد. داشتن حالت و ژست صحيح هنگام ورزش علاوه بر زيباتر كردن و شكل دادن به اندام شما، عضلاتتان را هم تقويت مي كند.
چربي سوزي
ايروبيك و ورزش هاي قدرتي وقتي با رژيم غذايي كم كالري تركيب شود، منجر به كاهش وزن خواهد شد. رژيم غذايي بدون ورزش ممكن است علاوه بر كاهش چربي بدن، منجر به از بين رفتن ماهيچه ها هم شود. اما رژيم غذايي به همراه ايروبيك نه تنها چربي سوزي مي كند، بلكه ماهيچه سازي هم مي كند. با اين روش ممكن است وزن كمتري كم كنيد اما از آنجا كه بافت هاي ماهيچه اي كالري بيشتري نسبت به بافت هاي چربي مي سوزانند، اين كاهش وزن بادوام تر خواهد بود.
افزايش سلامت قلب
بااينكه علائم بيماري هاي قلبي تا ميانسالي ظاهر نمي شود، اما شروع اين بيماري ها ممكن است از دوره ي نوجواني آغاز شود. ورزش كردن هفته اي سه مرتبه به مدت 20 تا 30 دقيقه از بروز چنين بيماري هايي تاحد ممكن جلوگيري مي كند. درواقع ورزش منظم باعث تقويت قلب شده و باعث مي شود خون بيشتري در بدن جريان پيدا كند. از طرف ديگر، ورزش ايروبيك ميزان فشار خون و كلسترول را نيز پايين مي آورد.
ارتقاء تصوير شما از خودتان
ورزش تاثيرات روانشناسي بسياري بر ما دارد كه مهمترين آن تقويت تصويري است كه ما از خودمان داريم. رسيدن به اهداف ورزشي در ما اعتماد به نفس، هوشياري و عزت نفس ايجاد مي كند. ورزشكاران هميشه اولين باري را كه از محدوده ي مهارت ها و توانايي هاي خودشان (به تصور خودشان) جلو افتادند را به خاطر دارند و اين تاثير بسيار زيادي بر تصور آنها از خودشان داشته است.
فوايد اجتماعي
تجربه نشان داده است كه افرادي كه توانسته اند با ورزش و فعاليت بدني، اندامي زيباتر و سالم تر داشته باشند، در ارتباطات اجتماعي خود موفق ترند. البته اين اعتماد به نفس ايجاد شده در آنهاست كه چنين موفقيتي را براي آنها حاصل كرده نه سايز كمرشان!
فوايد فكري و عقلي
نظم و اعتماد به نفس حاصل از ورزش تاثيرات بسيار زيادي در اين مقوله نيز خواهد داشت. اين نظم و اعتماد به نفس باعث مي شود كه افراد كمتر از كار و مدرسه جا بمانند و درس ها و كارهايشان را هم روي قاعده و ترتيب انجام دهند. ورزش باعث بالا رفتن جريان خون و اكسيژن در بدن مي شود كه مغز نيز جزئي از آن است. به همين دليل است كه آنها كه ورزش مي كنند سريعتر به محرك ها واكنش مي دهند.
لذت و تفريح
ممكن است فراموش كرده باشيد كه مهمترين دليل ورزش كردنتان اين است كه از آن لذت مي بريد. مردم معمولاً اهدافي مثل كاهش وزن، تقويت سلامتي و اينها را هدف ورزش خود بيان مي كنند. اما يادتان باشد، اگر انگيزه اي براي ورزش كردن نداشته باشيد و از اين كارتان لذت لازم را نبريد، نه وزن كم خواهيد كرد و نه سلامت مي مانيد. يكي از راه هاي بالا بردن لذت و تفريح ورزش، انجام فعاليت هاي مختلف يا پيدا كردم محل هاي جديد براي انجام آن است.
بايدها و نبايدهاي ورزشي
با اعتدال شروع كنيد
قدم به قدم پيش برويد. اگر بخواهيد بعد از يك مدت طولاني ورزش نكردن، با حجم بالا ورزش كنيد، مطمئناً دچار مصدوميت يا حداقل نااميدي خواهيد شد. پس كم كم شروع كنيد و با اعتدال جلو برويد.
بيش از حد ورزش نكنيد
براي گرفتن نتيجه ي بيشتر و به حداقل رساندن احتمال مصدوميت، بدن نياز به استراحت و بازسازي دارد. بعد از يك تمرين ورزشي سنگين حداقل 24 ساعت استراحت لازم است. خوب است كه تمرينات سبك و سنگين خود را يكي در ميان انجام دهيد، مثلاً يك روز حركات سنگين وزنه را انجام دهيد و روز بعد را دوچرخه بزنيد.
قبل از ورزش خودتان را گرم كنيد و بعد از آن رفته رفته بدن را سرد كنيد
گرم كردن قبل از شروع ورزش الزامي است. گرم كردن عضلات قبل از ورزش، كشيدگي و انعطاف آنها را تقويت خواهد كرد و باعث مي شود تمريني بهتر داشته باشيد. همچنين از بروز مصدوميت نيز جلوگيري مي كند.
سرد كردن بدن بعد از انجام ورزش نيز مهم است چون باعث شل كردن عضلات، پايين آوردن ضربان قلب شده و باعث مي شود استرس ورزش از بدن بيرون رود. اينكار همچنين باعث مي شود بعد از اتمام ورزش احساسي بهتر داشته باشيد.
حركات كششي انجام دهيد
انعطاف پذيري يكي از مهممترين عوامل در بدنسازي است. انجام حركات كششي قبل، حين و بعد از انجام تمرينات باعث مي شود، نتيجه بهتري بگيريد، كمتر مصدوم شويد و وضعيت قرارگيريتان هم حين ورزش اصلاح شود.
مصدوميت ها را ناديده نگيريد
به وضعيت بدنتان خوب توجه كنيد. اگر احساس درد مي كنيد، دست نگه داريد. دردهاي عضلاني و مفصلي ممكن است علل مختلفي داشته باشد. ادامه دادن به ورزش وقتي مصدوميتي برايتان ايجاد شده ممكن است مشكلات بزرگتري را در آينده برايتان ايجاد كند. اگر اين دردها بيش از چند روز ادامه داشت، حتماً به پزشك مراجعه كنيد.
از مربي هاي بدنساز كمك بگيريد
اگر به باشگاه مي رويد، اين شانس را داريد كه زير نظر مربي تمريناتتان را انجام دهيد. مربي شما را براي رسيدن به هدفتان راهنمايي مي كند. كمك مربي تاثير بسيار شگرفي در عملكرد شما خواهد داشت چون حتي اگر حرفه اي هم باشيد، عادت هاي بد موقع ورزش مي تواند برايتان دردسر ساز باشد.
خسته نشويد
از ورزشتان خسته نشويد. تمرينان جديد مي تواند اين يكنواختي را از بين ببرد و اشتياق براي يادگيري مهارت هاي جديد در شما انگيزه ايجاد خواهد كرد. از آنجا كه تمرينات مختلف براي قسمت هاي مختلف بدن مفيد است، انجام تمرينات مختلف باعث مي شود روي كل بدنتان كار كنيد.
همراه ورزشي پيدا كنيد
اگر مشكلتان براي ورزش نكردن، نداشتن انگيزه است، يك همراه ورزشي مي تواند راه حل خوبي باشد. همراه ورزشي مي تواند در موقع خستگي و بي حوصلگي براي ادامه ي كار به شما انگيزه بدهد و يا اشكالات شما را هنگام انجام تمرينات به شما گوشزد كند.
تمركزتان را از دست ندهيد
مشغوليت به مسائل ديگر حين ورزش ممكن است از فوايد آن براي شما بكاهد. مثلاً وقتي تمركز حواستان را حين ورزش از دست مي دهيد، شدت عملتان هم كاهش پيدا مي كند. و نداشتن توجه كافي به حركاتتان ممكن است باعث ايجاد مصدوميت شود. از اينرو، لازم است كه روي فرم و شكل بدن، و همچنين طريقهي انجام حركت خود تمركز كافي داشته باشيد.
مراقب خورد و خوراكتان باشيد
براي بدنسازي، رژيم غذايي هم به اندازه ي خود تمرينات مهم است. آنچه مي خوريد تاثيري مستقيم بر ورزش شما خواهد داشت. داشتن يك برنامه ي غذايي خوب و مناسب، باعث مي شود نتيجه بهتري از تمرينات خود بگيريد، عضله سازي كنيد، و ميزان چربي را در بدنتان به حداقل برسانيد.
از خوردن آب سر باز نزنيد
حين هر 20 دقيقه ورزش كردن، بدن شما نياز به حداقل 8 اونس آب دارد. اگر حين انجام ورزش احساس تشنگي مي كنيد، بايد سريعاً به بدنتان آب برسانيد. اگر بيش از يك ساعت ورزشتان ادامه يافته است، بهتر است از نوشيدني هاي ورزشي استفاده كنيد چون اين ميزان كربوهيدرات اضافي آب بدن شما را حفظ مي كند. البته ممكن است اين نوشيدني ها واكنش هاي منفي روي شما دهد، پس بهتر است اول يكبار امتحان كنيد و از نتيجه ي آن اطمينان يابيد. از مصرف نوشيدني هاي كافئين دار و الكلي هنگام ورزش خودداري كنيد چون هر دو آنها آب بدنتان را مي گيرد.
از ورزشتان لذت ببريد
اگر نتوانيد از ورزش كردنتان لذت ببريد، هيچكدام از فوايد ورزش براي شما كارآمد نخواهد بود. اين بهانه ي خوبي براي ورزش نكردن نيست، چون اينكار براي سلامتي شما لازم و ضروري است. اما پيدا كردن يك ورزش مناسب كه آن را دوست داشته باشيد و از انجام آن لذت ببريد تاثير بسيار زيادي بر عملكرد شما و فوايد ورزش براي شما خواهد داشت.
رده بندي ورزش
دانستن يك روش براي يك گروه ورزشي هدف بسيار مهمي است و نشان دهنده ي يك نامزد جامع براي ورزش است :
مسابقه
اسب دواني
نيروي انساني: ( دويدن، شنا كردن )
كمكي انسان: ( دوچرخه سواري ، قايق پارويي ، قايق سواري و ...)
منبع فعال خارجي: (موتور سواري، قايق راني ، قايق سواري و ...)
رقابتي
رزمي: (جودو ، كاراته ، بوكس ، تكواندو ، ووشو ، كونگ فو ، شمشير بازي و ...)
ميداني: (تنيس ، بدمينتون ، واليبال ، اسكواش ، تنيس روي ميز )
تيمي: (بيس بال و فوتبال شهرت بسياري در جهان دارند . بيس بال معروفيت زيادي در آمريكا و ژاپن دارد و فوتبال معروفيت بيشتري در سر تا سر جهان .
مثال هاي ديگري مثل : ( راگبي ، هاكي روي يخ ، هاكي روي چمن و ...) مي باشد .
مهارتي
هدف: ( تيراندازي با كمان ، تيراندازي با تفنگ و ...)
نمايشي: ( ژيمناستيك ، اسب سواري ، شيرجه و ...)
استقامت: ( وزنه برداري ، پرش سه گام ، پرتاب وزنه و ...)

منبع : tavanir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 34
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 45
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 348
  • بازدید ماه : 255
  • بازدید سال : 3546
  • بازدید کلی : 3271364
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه