loading...

Gostar

Gostar

بازدید : 561
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اين قطعه را بايد يكي از مهمترين قطعات خودرو دانست و همانطور كه از نام آن مشخص است وظيفه اصلي آن به جريان در آوردن مداوم آب و مايع ضد يخ و ضد جوش در داخل موتور براي تنظيم دماي آن است

.واتر پمپ چه نقشي در خودرو دارد؟۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۰۱:۵۷ رنوكارهمرساني : لينكدين تلگرام واتس‌اپ توييتر خودروسازي و علوم مرتبط به آن از زمان اختراع اولين خودرو تاكنون پيشرفت هاي زيادي را به خود ديده است. اين پيشرفت ها كاملاً محسوس هستند و تنها كافي است به مرور خودروها در طول تاريخ بپردازيد. اما يكي از مواردي كه هنوز مراحل پيشرفت را به طور كامل طي نكرده است موتورهاي احتراقي هستند كه با سوخت هاي فسيلي كار مي كنند و انرژي شيميايي را به انرژي مكانيكي تبديل مي كنند.
در موتورهاي احتراقي حدود ۷۰ درصد انرژي به حرارت تبديل مي شود و اينجاست كه نقش سيستم خنك كننده خودروها بيش از هر زماني ملموس است. براي درك اهميت سيستم خنك كننده خودرو بايد بدانيد كه اين سيستم در يك خودروي در حال حركت در بزرگراه دماي كافي براي گرم كردن دو خانه متوسط را از بين مي برد. بنابراين وظيفه اصلي سيستم خنك كننده پيشگيري از گرم شدن بيش از حد موتور خودرو از طريق منتقل كردن اين گرما به هواي اطراف است. البته اين سيستم وظايف مهم ديگري نيز دارد.
موتور خودرو در دماي مناسب بهتر كار مي كند و زماني كه موتور سرد است اجزاي آن زودتر فرسوده شده، بهينه كار نمي كند و آلودگي بيشتري توليد مي كند. بنابراين ديگر وظيف سيستم خنك كننده خودرو اين است كه اجازه دهد موتور هر چه سريعتر گرم شود و البته در دماي ثابتي نيز كار كند.
واتر پمپ اصلي رنو
حال كه با اهميت سيستم خنك كننده خودرو آشنا شديم بايد بدانيم كه اين سيستم از اجزاي مختلفي تشكيل شده است؛ يكي از اين اجزا واتر پمپ يا همان پمپ آب است. اين قطعه را بايد يكي از مهمترين قطعات خودرو دانست و همانطور كه از نام آن مشخص است وظيفه اصلي آن به جريان در آوردن مداوم آب و مايع ضد يخ و ضد جوش در داخل موتور براي تنظيم دماي آن است.
حرارت ناشي از احتراق و سوختن بنزين در موتور به دمايي تا حدود ۲۵۰۰ درجه سانتيگراد مي رسد و گردش سيال بايد دما را در حدود ۹۰ تا ۹۵ درجه سانتيگراد نگه دارد تا موتور خودرو به صورت بهينه كار كند. واتر پمپ با روشن شدن خودرو شروع به كار مي كند و با گردش مايع در درون سر سيلندر و بدنه موتور وظيفه خنك سازي آن را ايفا مي كند. اين مايع پس از گردش و خنك كردن موتور دوباره به رادياتور باز مي گردد تا به وسيله گردش هوا و فن هاي موجود دوباره خنك شود. اين گردش مايع به صورت مداوم در اطراف موتور جريان دارد تا دماي موتور در حد نرمال باقي بماند.
معمولاً تسمه تايم، واتر پمپ را به طور مستقيم مي چرخاند و يا تسمه كمكي كه به پولي سر واتر پمپ متصل است پروانه درون آن را به چرخش در مي آورد. در نتيجه فعاليت واتر پمپ با فعاليت موتور وسيله نقليه در ارتباط است.
پارك خودكار رنو كولئوس چگونه كار مي كند؟نشانه هاي خرابي واتر پمپ چيست؟واتر پمپ يك پمپ پر‌قدرت است كه به صورت مداوم در حال كار است و آب را با سرعت بالايي درون موتور به جريان در مي آورد. واتر پمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشكل مي شوند؛ يكي از قسمت آب بندي كه شامل فيبر و فنر مي شود و ديگري از بخش پره هاي داخلي آنكه وظيفه پخش كردن مايع خنك كننده را بر عهده دارند.
از آنجايي كه آب در درون واتر پمپ در جريان است بنابراين آب بندي آن اهميت زيادي دارد چرا كه در صورت خرابي آب به پشت قطعه نفوذ كرده و باعث خرابي بلبرينگ و در نهايت منجر به قفل شدن واتر پمپ خواهد شد. براي همين در پشت اين قسمت يك سوراخ قرار مي‌دهند تا با خرابي فيبر و فنر و در نتيجه عبور آب از آن به سمت بلبرينگ، آب از اين سوراخ بيرون بريزد و راننده را از خرابي آن مطلع كند.
خرابي واتر پمپ رنو
يكي ديگر از خرابي هاي واتر پمپ اكسيد شدن پره هاي داخل آن است. از آنجايي كه واتر پمپ دائماً در تماس با آب قرار دارد به مرور زمان دچار فرسودگي مي‌شود. اين اتفاق نيز در طولاني مدت باعث كاهش دبي آب در واتر پمپ، چرخش آب كمتر و در نتيجه گرم شدن موتور مي شود. استفاده مداوم از ضد يخ كه نقش ضد‌خورندگي نيز دارد، از پوسيدگي و سوراخ شدن پره‌هاي واتر پمپ جلوگيري خواهد كرد.
بنابراين زماني كه دماي موتور به شدت بالا مي رود و فن خنك كننده خودرو نيز دائماً مشغول كار است اما آمپر دماي ماشين پايين نمي آيد بايد به سرعت واتر پمپ خودرو را مورد بررسي قرار داد. به علاوه اينكه يكي از شايع ترين علائم خرابي اين قطعه مهم نشتي آب و وجود قطرات مايع در اطراف آن است.
همچنين وجود صداي اضافي يا صدايي شبيه به ساييدگي نيز مي توان نشانه اي براي پايان عمر واتر پمپ خودرو باشد. در ضمن همواره توجه داشته باشيد كه روشن شدن چراغ هشدار دهنده دماي موتور روي صفحه كيلومتر شمار نيز هشداري است كه بررسي وضعيت واتر پمپ را به شما يادآوري مي كند.
زمان تعويض واتر پمپ رنوبه صورت كلي نمي توان زمان خاصي را براي تعويض اين قطعه در نظر گرفت؛ گرچه برخي از مكانيك ها اعتقاد دارند كه بهتر است همزمان با تعويض تسمه تايم خودرو واتر پمپ هم تعويض شود اما در صورتي كه علائم خرابي يا نقص در عملكرد آن وجود نداشته باشد طبيعتاً دليلي براي تعويض واتر پمپ نيست.
در هر صورت توجه كنيد كه عملكرد صحيح واتر پمپ نقش مهمي در سلامت خودروي شما دارد و در غير اينصورت مي تواند هزينه هاي زيادي را به شما تحميل كند. عدم عملكرد يا نقص عملكرد واتر پمپ مي تواند منجر به بالا رفتن دماي موتور، سوختن واشر سر سيلندر و حتي موتور سوزي شود.
واتر پمپ اصلي رنوقطعه اصلي مورد تاييد رنو علاوه بر اينكه ضمانت اين شركت را به همراه دارد، عمر بيشتري در مقايسه با قطعات غير اصلي و تقلبي نيز دارد و طبيعتاً از آنجايي كه هر خودروسازي بهتر از هر كسي محصول خود را مي شناسد در نتيجه قطعه مورد تاييد آن بهترين عملكرد را نيز در خودرو به همراه خواهد داشت.
حال كه صحبت از قطعه اي با اهميتي همچون واتر پمپ كرديم به شما توصيه مي كنم در صورت نياز به تعويض آن در صورت امكان به يكي از نمايندگي هاي خدمات پس از فروش رنو ايران يا شركاي تجاري آن در سرتاسر كشور مراجعه كنيد تا عمليات مورد نياز زير نظر متخصصين انجام پذيرد.
با اين وجود در صورتي كه به هر دليلي به اين نمايندگي ها دسترسي نداريد بهتر است قطعه اصلي و استاندارد رنو را تهيه كنيد. براي شناسايي واتر پمپ اصلي رنو از نوع غير اصلي بايد بدانيد كه قطعات استاندارد و اصلي رنو داراي مشخصه هايي هستند كه مي توانند آنها را از نمونه هاي تقلبي متمايز كند.
اولين و بارزترين نشانه قطعات اصلي رنو بسته بندي آنهاست. به منظور تشخيص بسته‌بندي اصلي از ساير بسته‌بندي‌ها مي‌بايست به نكات زير توجه كنيد:
واتر پمپ اصلي رنوواتر پمپ اصلي رنو
• عبارت "Group Renault" و "Groupe Renault" به هر دو زبان انگليسي و فرانسوي بر روي كليه جعبه ها درج شده است.• عبارت "Genuine Parts" و "Pieces D'Origine" و"Piezas De Origen" (به معناي قطعه اصلي) نيز بر روي كليه جعبه ها به چاپ رسيده است. بايد توجه كنيد كه بجز اين دو عبارت هر عبارت ديگري بر روي جعبه ها مشاهده شود به معناي تقلبي بودن بسته قلمداد مي شود. همچنين در حال حاضر قطعه يدكي اصلي در دو بسته بندي سفيد و كارتن‌ها قهوه‌اي رنگ عرضه مي‌شوند.
دومين راه شناسايي قطعه اصلي و استاندارد رنو درج برچسب هاي امنيتي اين شركت بر روي بسته بندي قطعه است. اين برچسب ها داراي كد پيگيري منحصر به فرد هستند كه جهت شناسايي فروشنده قطعه و كشور سازنده مورد استفاده قرار مي گيرند.

منبع:renault-iran

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 52
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 30
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 1229
  • بازدید سال : 3204
  • بازدید کلی : 3271022
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه